РОЗВИТОК  ТА  ФУНКЦІОНУВАННЯ  УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Нормативні документи про мову в Україні:

1.     Конституція України (ст. 10)

2.     Кодекс України «Про адміністративні правопорушення» від 16.07.2022    ст. 18852

3.     Рішення Конституційного Суду України від 14.12.1999 №10-рп/99 про офіційне тлумачення положень статті 10 Конституції України щодо застосування державної мови органами державної влади, органами місцевого самоврядування та використання її у навчальному процесі в навчальних закладах України (справа про застосування української мови)

 

ЗАКОНИ УКРАЇНИ

Ø «Про освіту» від 05.09.2017(ст. 7)

Ø «Про дошкільну освіту»  від 11.07.2001 № 2628-III (ст. 10)

Ø «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25.04.2019 № 2704-VIII;

Ø«Про засади державної мовної політики» від 26.10.2012 р. N 1185-7-25-12

Ø«Про ратифікацію Європейської хартії регіональних мов або мов меншин» від 15.05.2003 № 802-IV.

 

 

УКАЗИ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ 

Ø«Про Концепцію державної мовної політики» від 15.02.2010 № 161/2010;

Ø«Про невідкладні заходи щодо зміцнення державного статусу української мови та сприяння створенню єдиного культурного простору України» від 31.05.2018 № 156/2018

 

ПОСТАНОВИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

Ø«Про схвалення Стратегії популяризації української мови до 2030 року «Сильна мова - успішна держава» від 17.07.2019 №596р

Ø«Про затвердження Порядку взаємодії Уповноваженого із захисту державної мови з органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування» від 21.08.2019 № 819;

Ø«Про затвердження Порядку здійснення Уповноваженим із захисту державної мови контролю за застосуванням державної мови органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування» від 21.08.2020 № 817.

Ø«Про схвалення Концепції Державної цільової національно-культурної програми забезпечення всебічного розвитку і функціонування української мови як державної в усіх сферах суспільного життя на період до 2030 року» від 19.05.2021 №474

 

ЛИСТ МОН 

Ø«Щодо застосування державної мови в освітній галузі» від 01.02.2018 № 1/9-74

Ø «Щодо впровадження норм нової редакції Українського правопису в освітньому процесі»   від 23.08.2019  № 1/9-530

Ø «Про застосування державної мови в освітньому процесі» від 17.09.2019 №1/9-581

Ø«Щодо популяризації української мови в сім’ях, які мають дітей дошкільного віку» від 23.12.2021  №4.5/3435-21

Ø«Про затвердження мовного законодавства» від 31.08.2022  №7/1-330

НАКАЗ ДЕПАРТАМЕНТУ ОСВІТИ І НАУКИ ЗАПОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Ø«Про затвердження програми міського проєкту «Простір вільного володіння державною мовою» від 16.02.2022 №56р

Ø«Про реалізацію Програми розвитку та функціонування української мови у всіх сферах суспільного життя Запорізької області на 2022-2026 роки у закладах освіти м. Запоріжжя у 2023 році» від 10.02.2023 №88р

 

НАКАЗ ТЕРИТОРІАЛЬНОГО ВІДДІЛУ ОСВІТИ ЗАВОДСЬКОГО РАЙОНУ

 

Ø«Про реалізацію у 2023 році обласної Програми розвитку та функціонування української мови у всіх сферах суспільного життя Запорізької області на 2022-2026 роки у закладах освіти Заводського району» від 15.02.2023 № 7 

Основа мови -  живе мовлення. Мовлення є формою існування живої мови. Мова функціонує і розвивається.

Культура мови — рівень володіння нормами усної і писемної літературної мови, а також свідоме, цілеспрямоване, майстерне використання мовновиражальних засобів залежно від мети й обставин спілкування.

Мова і мовлення нерозривно пов’язані.

 

Мова - прояв національної культури народу.

Літературна мова – оброблена, унормована форма національної мови, що обслуговує культурне життя народу та всі сфери його суспільної діяльності. Це вища форма загальнонародної мови.

Національна мова – загальнонародна мова, охоплює і літературну мову.

Культура спілкування – частина культури поведінки людини.

До компонентів професійного мовлення педагога відносяться:

· якість мовного оформлення;

· ціннісно-особистісні установки педагога;

· комунікативна компетентність;

· чіткий відбір інформації для створення вислову;

· орієнтація на процес безпосередньої комунікації.

Знати мову своєї професії – це вільно володіти лексикою свого фаху і нею користуватися.

Основні якісні комунікації - ознаки культури мовлення: правильність, точність, логічність, змістовність, виразність, чистота.

Серед вимог до мовлення педагога дошкільного закладу виділяють:

· правильність — відповідність мовлення мовним нормам. Педагогу необхідно знати і виконувати у спілкуванні з дітьми основні норми рідної мови: орфоепічні норми (правила літературної вимови), а також норми утворення і зміни слів;

· точність — відповідність змісту мовлення та інформації, яка лежить у його основі. Педагогу слід звернути особливу увагу на семантичний (смисловий) аспект мовлення, що сприяє формуванню у дітей навичок точності слововживання;

· логічність — вираження у смислових зв’язках компонентів мовлення і відносин між частинами та компонентами думки. Педагогу слід враховувати, що саме у дошкільному віці закладаються уявлення про структурні компоненти зв’язного вислову, формуються навички використання різних способів внутрішньо-текстових зв’язків;

· чистота — відсутність у мовленні елементів, невластивих літературній мові.   

Тому, зважаючи на те, що у цьому віці провідним механізмом мовленнєвого розвитку є наслідування, педагогу необхідно піклуватися про чистоту власного мовлення:

неприпустимо використовувати слова-паразити, діалектні, жаргонні слова;

· виразність — особливість мовлення, що допомагає захоплювати увагу і створювати атмосферу емоційного співпереживання. Виразність мовлення педагога є потужним засобом впливу на дитину. Володіння педагогом різними засобами виразності мовлення (інтонація, темп мовлення, сила, висота голосу тощо) сприяє не лише формуванню довільності виразності мовлення дитини, але й повнішому усвідомленню дитиною змісту мовлення дорослого, формуванню вміння виражати своє ставлення до предмета розмови;

 · багатство — уміння використовувати всі мовні одиниці з метою оптимального вираження інформації. Педагогу слід враховувати, що в дошкільному віці формуються основи лексичного запасу дитини, тому багатий лексикон самого педагога сприяє не лише розширенню словарного запасу дитини, але й допомагає сформувати у неї навички точності слововживання, виразності й образності мовлення;

· доцільність — вживання у мовленні одиниць, відповідних ситуації та умовам спілкування;

 

· невербальні засоби спілкування — уміння педагога не лише говорити з дитиною, але й чути її.

Методичний турнір

"Краса мови залежить від нас"

 

В дошкільному підрозділі 11.04.2023 року для педагогів району пройшов методичний турнір "Краса мови залежить від нас". 

 

Не говори про українську мову,

 

говори українською!

Мета методичного турніру: активізувати професійні вміння та творчий потенціал педагогів, підвищувати ефективність педагогічного впливу в процесі розвитку мовлення у дошкільнят; удосконалювати практичні навички професійної діяльності з розвитку мовлення дітей, розвивати мовленнєву культуру, навички ефективної взаємодії та комунікативні вміння за допомогою ігрових методів навчання.